naše pravidlá
Desatoro zásad správania učiteľky
- Počas adaptácie pomáha dieťaťu vyrovnať sa s touto záťažovou situáciou.
- Neprenáša negatívne emócie do medziľudských vzťahov v pracovnom kolektíve a v kolektíve detí.
- Dodržiava etiku materskej školy
- Dieťa a učiteľka majú rovnakú dôstojnosť, preto učiteľka pristupuje k deťom ako k rovnocennému partnerovi.
- Ako motiváciu využíva viac metódy výchovné (odmena, pochvala, pohladenie..) ako metódy inhibičné ( napomenutie, vylúčenie, pokarhanie), zásadne nepoužíva telesné tresty.
- Je pre deti vzorom v správaní a v kultúre vystupovania. Ovláda vlastné správanie spôsobom, ktorý zodpovedá jej postaveniu.
- Neodchádza od detí z triedy, v prípade potreby zabezpečí k deťom na nevyhnutný čas dozor inej dospelej osoby (zamestnanca MŠ).
- Rešpektuje individuálne osobitosti každého dieťaťa pri stravovaní a odpočinku (nenúti dieťa jesť a spať).
- S pedagogickým taktom podáva rodičom pravdivé informácie o dieťati, dôveru rodičov si získava partnerským prístupom.
- Intenzívnejšou profiláciou MŠ zvyšuje informovanosť a záujem verejnosti o živote v našom predškolskom zariadení.
Zásady ľudských práv prerozprávaných pre deti
Zásada 1
"Sme deti sveta. Nie je dôležité, kto sú naši rodičia, kde bývame alebo v čo veríme. Správajte sa k nám ako k seberovným. Zaslúžime si to najlepšie, čo svet poskytuje."
Do materskej školy prijímame deti bez rozdielu rasy, náboženstva, pôvodu a postavenia rodičov.
Zásada 2
" Chráňte nás, aby sme mohli vyrastať slobodne a dôstojne."
Vytvárame dôstojné podmienky pre každé dieťa, aby sa v slobodných a dôstojných podmienkach zdravým a normálnym spôsobom vyvíjalo telesne, duševne, morálne a sociálne."
Zásada 3
"Dajte nám meno a krajinu, ktorú môžeme volať svojou."
Vekuprimerane utvárame u detí povedomie o rodine, spoločnosti a celej krajine.
Zásada 4
"Poskytnite nám teplo a útočište, dajte nám najesť a poskytnite nám miesto na hranie. Ak sme chorí, opatrujte nás a utešte nás."
Vytvárame vhodné, bezpečné prostredie pre zdravý psychosomatický vývin každého dieťaťa.
Zásada 5
"Ak sme postihnutí telesne alebo duševne, starajte sa o nás ešte viac a vychádzajte v ústrety našim zvláštnym potrebám."
Pri deťoch so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami rešpektujeme špecifiká ich osobnosti, podporujeme a usmerňujeme ich spôsoby sebarealizácie a pozitívnym prístupom zvyšujeme ich sebadôveru.
Zásada 6
"Nechajte nás vyrastať v rodine. Ak sa o nás nemôže starať naša vlastná rodina, vezmite si nás a majte nás radi ako vlastné."
V MŠ utvárame priaznivú klímu pre harmonický rozvoj osobnosti každého dieťaťa, zdôrazňujeme potrebu výchovy dieťaťa v rodine i potrebu výchovy a vzdelávania v materskej škole.
Zásada 7
"Učte nás ako prežiť šťastný a produktívny život. Nechajte nás, aby sme sa hrou učili žiť sami."
Vytvárame vhodné podmienky a napomáhame aktivite detí prostredníctvom uplatňovania aktivizujúcich metód a využívania didaktických prostriedkov. Poskytujeme deťom dostatočný priestor na hru, prostredníctvom hry vedieme deti k sebarealizácii, osvojovaniu potrebných zručností, vedomostí, postupov.
Zásada 8
"V ťažkých časoch pomôžte nám ako prvým. Budúcnosť sveta závisí od nás."
Zabezpečujeme deťom zákonnými prostriedkami bezpečné prostredie a ochranu.
Zásada 9
"Chráňte nás pred krutosťou a pred tými, ktorí by nás chceli zneužívať."
Spolupracujeme so sociálnym úradom - oddelením pre právnu ochranu detí v prípade podozrenia z týrania detí v rodine.
Zásada 10
"Vychovávajte nás s porozumením, slobodne a s láskou. Keď vyrastieme, aj my budeme hlásať slobodu a porozumenie na celom svete."
Podporujeme rozvoj schopností decentrácie, empatie a kooperácie s druhými, utvárame vlastnosti, ktoré sú potrebné pre tímovosť a pre dôležitú socioemocionálnu schopnosť vytvárať v živote zdravé medziľudské vzťahy.
Naši škôlkári sa snažia dodržiavať tieto pravidlá:
- Privítame sa a rozlúčime navzájom.
- Sme kamaráti, pomáhame si.
- Nikoho nebijeme, neubližujeme si.
- Neberieme nič, čo nám nepatrí.
- Používame tri čarovné slovíčka: prosím, ďakujem, prepáč.
- Veci si pekne upratujeme.
- Nekričíme, nehovoríme neslušné slová.
- Poslúchame a počúvame dospelých.
- Neničíme hru druhým deťom.
- Je lepšie sa usmievať, ako sa mračiť.