povinné  predprimárne vzdelávanie - sprievodca cieľmi a obsahom

                                                          profil absolventa predprimárneho vzdelávania

čo má vedieť predškolák

Čo môžete ako rodičia vylepšiť a na čo nemáte zabudnúť predtým, než pôjde vaše dieťa do školy? V čom máte jeho vývoj podporovať, akým smerom sa máte pri príprave uberať?

Základné vedomosti, schopnosti a zručnosti predškoláka

poznať svoje meno, priezvisko, adresu bydliska, členov rodiny a ich zamestnanie,

orientovať sa v okolí domu a v okolí školy (poznať cestu do/zo škôlky, školy domov),

poznať základné pravidlá cestnej premávky (dopravné značky, signály pre chodcov, farby semaforu),

poznať známe profesie a činnosti dospelých a stroje alebo náradia, ktoré sa používajú pri práci, poznať a pomenovať bežné domáce práce,

vedieť pomenovať bežné predmety, ich vlastnosti (farby, tvar, veľkosť, materiál),

poznať základné a rozlišovať doplnkové farby,

poznávanie prírody živej i neživej: pomenovať základné kvety, kry, stromy, zeleninu, ovocie, zvieratá, poznať znaky ročných období, rozpoznávať časti dňa, postupne aj dni v týždni, poznať základné prírodné zákonitosti,

správanie v prírode, k svojmu okoliu - vedieť sa správať v prírode, šetrne zaobchádzať s predmetmi,

poznať a pomenovať časti ľudského tela, zmyslové orgány, zásady starostlivosti o zdravie - vhodné jedlo a pitie.

samostatne používať WC s následnou sebaobsluhou, umývať si ruky po použití WC, po príchode z ihriska, po práci s niečím špinavým ..., pravidelne si čistiť zuby, vedieť sa vysmrkať.

samo jesť s príborom, samostatne sa obliecť a vyzliecť, zaviazať si šnúrky na topánkach, byť schopné udržiavať poriadok na svojom mieste,

hovoriť zrozumiteľne, jasne, používať jednoduché slová, rozumieť hovorenému slovu, chápať slovné pokyny,

zdvorilo a slušne sa správať - vedieť pozdraviť, poprosiť, poďakovať, osloviť, fungovať v kolektíve, vedieť spolupracovať, podeliť sa, 

vedieť správne držať ceruzku, farbičku, mať dostatočne uvoľnenú rúčku, aby zvládlo nápor písomných aktivít v prvom ročníku,

Mať dostatočne rozvinuté kognitívne - poznávacie funkcie - grafomotoriku, vizuomotoriku, sluchové vnímanie, zrakové vnímanie, základné matematické predstavy ...

Dieťa sa učí predovšetkým na základe praktickej skúsenosti

Na základe vlastného skúmania a experimentovania. Poznatky a návyky, ktoré dieťa nadobudne v predškolskom veku, sú základom pre jeho ďalší rozvoj a štúdium.

Nestačí však vyzbrojiť dieťa do školy len vedomosťami, nezabúdajme na láskavú a chápajúcu výchovu. 

Zdroj: internet

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky