MŠ neprijme do kolektívu dieťa ak:

Do škôlky patria len zdravé deti. V materskej škole môže byť  umiestnené len dieťa, ktoré:

a) je zdravotne spôsobilé na pobyt v kolektíve,

b) neprejavuje príznaky prenosného ochorenia,

c) nemá nariadené karanténne opatrenia.

Za účelom kontroly zdravotného stavu dieťaťa vykonáva učiteľka v materskej škole každé ráno pri prijímaní dieťaťa do zariadenia tzv. ranný filter.

Ranný filter je dôležitý, lebo má zamedziť tomu, aby prišlo do kolektívu dieťa s infekčným ochorením, ktoré by mohlo ohroziť ostatné deti v materskej škole.

Kontrola zdravotného stavu dieťaťa pred vstupom do triedy

Ranný filter prebieha bez toho, aby sa učiteľka dieťaťa dotkla. Pohľadom skontroluje oči, uši, nos a viditeľné časti kože a vyzve dieťa aby zakašľalo.

Ak učiteľka zistí, že zdravotný stav dieťaťa nie je vhodný na prijatie do materskej školy, môže odmietnuť dieťa prevziať v súlade s Vyhláškou 541 /2022 o materskej škole.


Učiteľka dieťa odmietne prevziať do materskej školy ak:

  • má oči výrazne lesklé alebo červené, s hnisavým výtokom ("karpinami"),
  • mu z uší vyteká tekutina a je zaschnutá na ušnici,
  • mu z nosa vyteká hustá skalená tekutina,
  • okolie nosa má červené, podráždené,
  • má na tvári alebo na končatinách zapálené, hnisajúce miesta a miesta aj s chrastami,
  • má intenzívny dusivý kašeľ alebo výrazný vlhký produktívny kašeľ.

Okrem uvedených symptómov si v čase koronavírusu musí učiteľka pri rannom filtri všímať aj iné príznaky ochorenia dýchacích ciest:

  • upchatý nos so sťaženým dýchaním nosom,
  • zafarbený (žltý, zelený) výtok z nosa (nádcha),
  • bolesť uší,
  • oslabený sluch,
  • suchý dusivý kašeľ.

K rannému filtru môže patriť aj meranie teploty.

Ak dieťa nejaví príznaky ochorenia, učiteľka dieťa od rodiča prevezme.

Ak dieťa neprejde ranným filtrom, zákonný zástupca musí zobrať dieťa domov a zabezpečí jeho doliečenie. S pediatrom sa kontaktuje len telefonicky.

Pokiaľ dieťa v priebehu dňa nevykazuje známky ochorenia a nemá teplotu, môže ísť na druhý deň opäť do MŠ, kde ho bude čakať štandardný ranný filter.

Ak ochorie dieťa počas dňa v škôlke

Ak dieťa ochorie v materskej škole počas dňa, učiteľka zabezpečí jeho izoláciu od ostatných a informuje zákonného zástupcu dieťaťa.

Ak má dieťa ľahké príznaky ochorenia, ktoré rodič dokáže zvládnuť bez pomoci lekára, nechá dieťa doma, až kým neustúpia.

Ak je zdravotný stav dieťaťa taký, že je potrebná rada, prípadne vyšetrenie dieťaťa, rodič kontaktuje pediatra telefonicky, mailom, alebo iným dištančným spôsobom a ďalej postupuje podľa jeho pokynov.

Materská škola naučí deti viac, než dokáže rodič doma  /zdroj: internet/

   Ani ten najstarostlivejší rodič nedokáže dať dieťaťu to, čo predškolské zariadenie. Už aj preto, lebo tu sa dieťa učí aj od ostatných detí.

Deti sa začínajú učiť od narodenia. Učia sa, kto sú ich rodičia, ako reagovať, keď sú hladné a keď sú veselé, učia sa hygienickým návykom, komunikácii, interakcii s okolím...

Predškolská výchova zohráva dôležitú úlohu pri rozvoji a rozširovaní kognitívnych a sociálnych zručností detí. Mozog dieťaťa sa veľmi rýchlo vyvíja a s každým novým poznatkom v ňom vznikajú nové neurónové spojenia, ovplyvňujúce myslenie, cítenie a reakcie dieťaťa aj v dospelosti.

Predškolská trieda v škôlke je vnímaná ako "malá prvá trieda". Nároky na deti sú vyššie, no nie tak, aby ich nezvládali, ale aby im uľahčili nástup do školy. Deti sa v škôlke učia nové veci a rozvíjajú svoje schopnosti. Okrem toho sa učia správať v kolektíve a budujú si sebavedomie. Deti, ktoré navštevujú materskú školu, sú lepšie pripravené na základnú školu. Majú bohatšiu slovnú zásobu, základy matematických zručností, rozvinutejšiu jemnú aj hrubú motoriku.

Prečo je materská škola dobrá pre predškolákov?

  • Predškolská dochádzka je miestom, kde sa dieťa stretáva v štruktúrovanej organizácii s učiteľmi a deťmi. Naučí sa postupovať podľa pokynov, prihlásiť sa, keď chce hovoriť, sústrediť pozornosť na učiteľa, klásť mu otázky. Zároveň sa dieťa učí rešpektovať a tolerovať ostatné deti.
  • V škôlke sa dieťa učí riešiť problémy svoje aj ostatných. Hrá sa s rovesníkmi, buduje si sebadôveru a dôveru v ostatných. Deti v škôlke rýchlo zistia, že mnoho vecí dokážu samé a nemusia o všetko prosiť mamu. Pre ich sebavedomie je to veľký krok.
  • Deti majú tisícky otázok a rodičia nemajú neobmedzenú kapacitu. V škôlke deti dostanú veľa odpovedí aj skôr, než sa spýtajú. Hľadajú ich s kamarátmi skúmaním, experimentovaním, konverzáciou.

Čo sa deti v škôlke naučia podľa veku

Niektoré deti sú pre škôlku zrelé už vo veku 2,5 roka. Od troch rokov by škôlku malo postupne zvládnuť každé dieťa. Niektorým to ide ľahšie, s inými je treba viac trpezlivosti, no netreba sa vzdávať.

Najmenšie deti vo veku 3 - 4 rokov v škôlke:

  • Učia sa byť bez rodičov
  • Nadväzujú prvé vzťahy mimo rodiny
  • Orientujú sa v novom prostredí
  • Zvykajú si na určitý systém
  • Začleňujú sa do skupiny a učia sa asertívne presadzovať svoje potreby
  • Experimentujú v oblasti výtvarnej, literárnej, hudobnej
  • Učia sa trpezlivosti pri realizovaní svojich túžob

Staršie deti vo veku 4 - 5 rokov v škôlke:

  • Učia sa dokončiť činnosť
  • Zvládajú komunikáciu so skupinou aj s kamarátmi jednotlivo
  • Osvojujú si pravidlá správania sa v skupine
  • Naučia sa presadiť svoje záujmy, ale aj ustúpiť
  • Osvojujú si správny postoj, sedenie, chôdzu
  • Zdokonaľujú hrubú aj jemnú motoriku
  • Naučia sa nové hry, rozširujú si okruh záujmov

Predškoláci 5 - 6 roční sa v škôlke intenzívne pripravujú na školu:

  • Rozvíjajú sebaovládanie
  • Učia sa hľadať rôzne možnosti riešenia problémov a konfliktov
  • Získavajú pohybové zručnosti, majú základy gymnastiky a atletiky
  • Rozvíjajú jemnú motoriku, vedia správne držať pero, ceruzku, lepiť, skladať papier
  • Učia sa pracovať s rôznymi druhmi materiálov
  • Učia sa pracovať podľa pracovného postupu
  • Získavajú technické zručnosti
  • Orientujú sa v priestore a čase
  • Majú základy matematiky, abecedy
  • Učia sa prijať kritiku a pochváliť druhých

Čo by mal vedieť predškolák pred nástupom do školy?

3 najčastejšie rodičovské mýty o škôlke

Napriek tomu však stále existujú rodičia, skeptickí voči predškolskej dochádzke. Pozreli sme sa na najčastejšie argumenty, pre ktoré svoje deti do škôlky dať nechcú.

1. Svoje dieťa dokážem naučiť všetko, čo ho naučí škôlka

"Prečo by som mala posielať svoje dieťa do predškolského zariadenia, keď ho doma dokážem naučiť to isté a ešte aj viac?" Túto otázku si kladú mnohé mamičky, ktoré nemajú záujem na tom, aby ich dieťa chodilo do škôlky. Sčasti majú pravdu. Doma sa deti naučia aj čítať, počítať, používať nožnice, zaviazať si šnúrky, umyť si ruky pred obedom a ďalšie praktické zručnosti. Čo sa však doma nenaučia, je interakcia s inými deťmi. Zdieľanie skúseností v kolektíve. Správanie sa medzi rovesníkmi.

Predškolské vzdelávanie u detí posilňuje schopnosti, ktoré získali doma. Učitelia a vychovávatelia sú odborníci, pracujúci so špeciálnymi metódami na posilnenie fyzického, sociálneho, emocionálneho, kognitívneho a jazykového vývoja dieťaťa.

Okrem toho ak dieťa počúva takéto podhodnocovanie učiteľov a vychovávateľov, osvojuje si ho a prenáša ho aj do predškolského a školského zariadenia. A to vo vzťahu učiteľ - dieťa nerobí dobre.

2. V škôlke sa deti len hrajú a spievajú

Je to tak. A je to preto, lebo hra je pre deti najlepší spôsob, ako sa naučiť komunikovať, spolupracovať, riešiť problémy, vychutnávať si aktivity, budovať si sebavedomie a byť súčasťou komunity. Pri hraní hier a spievaní sa vytvárajú nové a nové neurónové prepojenia v mozgu.

Pri hraní hier deti ukoja svoju zvedavosť, naučia sa tímovej práci, zdieľaniu praktík a rozvoju činností pri riešení problémov.

Spievanie povzbudzuje rozvoj reči a jazyka, rozširuje slovnú zásobu, zlepšuje komunikačné zručnosti. Spievanie deťom uľahčuje osvojovanie si nových zručností. Piesňou sa naučia abecedu, farby aj počítať.

3. Deti si aj tak nebudú pamätať, čo robili v škôlke

Možno si deti nebudú pamätať, čo robili v predškolskom zariadení, rozhodne tu však získajú pevné základy pre život.

Zdroj: novakdjokovicfoundation.org, parents.com, rasmussen.edu, highscope.org, kqed.org, rainbowpreschools.com, greatschools.org


                                                         Leto- pitný režim detí   

                                       Rady  lekárky: MUDr, Dagmar Struňáková

už to začalo :"PRECHLADNUTIE"

...musím trošku opakovať pre "učenlivých":
môže byť až 8x do roka u detí ,a u dospelých 2-3x za rok :)
príčina : VÍRUSY
KýM Sa vírus USADÍ na slizniciach NOSA TRVÁ 8-12 hodín , a niektorí ste už za 5 hodín u lekára:( BRRRR(((Ešte sa nestihol rozmnožiť a už chcete niektorí lieky ???NAJVIAC ste INFEKČNÍ 36-72 hodín ....čiže najhoršie to je prvé 3 dni ,vtedy je dobré zotrvať mimo školy-ak je to možné , mimo kolektívu-nechať škôlkára doma ,nedávať ho do kolektívu. Práve tie prvé 3 dni je to najdôležitejšie :)a nešíriť vírus medzi ostatných :(.Naviac deti v škôlkach ,ešte nevedia dodržiavať hygienické návyky -teda :NEVEDIA SA VYSMRKAŤ , KAŠLÚ S OTVORENOU PUSOU :(,NEUTRÚ SI NOS DO PAPIEROVEJ VRECKOVKY SAMÉ OD SEBA , NEUMÝVAJÚ si ruky po každom kýchnutí a utretí nosa rukou :( obchytajú hračky , kľučky-vírusy dlho pretrvávaju na predmetoch ,utrú si rukou očko-a vírus ide na ďalšiu sliznicu :( a už máme aj oči "zavirené :)".... Potom sa všetci čudujeme ,že prečo sme tak často chorí ...no ale ???kde je chyba ?
Trvá to všetko približne 7 dní : pridruží sa suchý kašeľ ,upchatý nos ,kýchanie ..... :
1/prvé 3 dni : doma ...odsávanie nosa u detí ,pokiaľ ešte nevie fúkať nos 2/ , ak je sliznica nosa opuchnutá-dáme kvapky do nosa -voľnopredajné ...zvlhčujeme sliznice dýchacích ciest ,lebo to dráždi na kašeľ ..inhalujeme vlhký vzduch : dobré je mať doma inhalátor :sú cenovo dostupné už pre každého ,tlmíme v počiatku kašeľ -niekedy stačí aj zvýšený príiem tekutín-polievok,čajov , VETRÁME doma .Ak začne byť kašeľ s hlienmi ,máme k dispozícii sirupy a kvapky a čaje na produktívny kašeľ a na rozpúšťanie hlienov .3/Kašeľ môže pretrvávať až 3 týždne po odznení nádchy a ucpaného nosa ...Zvýšenú teplotu korigujeme príjmom tekutín,alebo pri teplote nad 38 st C paracetamolom alebo ibuprofenom ....a zábalmi .

k lekárovi : ak je teplota vyššia ako 38.5 st C , ak sú ostré pichavé bolesti v hrdle alebo na hrudníku ,ak sú silné bolesti hlavy , bolesť ucha ,ak je zrýchlené dýchanie alebo bolesti pri dýchaní....

REPETE : prvé 3 dni NIE KOLEKTÍV
TEKUTINY ,HYGIENA NOSA a RÚK,odsávanie nosa ,preplachovanie nosa vodou,inhalovanie vlhkého vzduchu,prechádzka na čerstvom vzduchu ,vetranie miestností...a tlmíme prejavy nádchy a kašľa ....správna strava ... ak sa toto nenaučíme :tak budeme chorí viac a viac :(((

..držím palce a prajem veľa dní bez prechladnutia ...doktorka:)...ak môžte zdieľajte :)Z učenia neochoriete                                                                          zdroj: facebook

OZAJ VÁM NIE JE DIEŤA PREDNEJŠIE?

      Mnoho rodičov, ktorí vodia do škôlky aj deti s náznakmi začínajúcej choroby, majú pre to určite hneď niekoľko dôvodov, prečo tak robia. Jedným, a snáď často najhlavnejším z nich, býva práve to, že nechcú vymeškať zo zamestnania. Povedia si, no a čo - je to len soplík. Alebo - sem tam zakašle, cez víkend sa preliečime.

Lenže, na zreteli by mali mať hlavne zdravie vlastného dieťaťa, ak im už 'nezáleží' na tom, že takýmto spôsobom budú šíriť chorobnosť ďalej.

Už pri prvých náznakoch ochorenia by malo byť dieťa doma a v dostatočne dlhej dobe byť liečené. Existujú predsa priepustky, OČR, dovolenky, babky, dedkovia, či iní rodinní príslušníci - všetko sa dá zariadiť, vybaviť a zabezpečiť tak, aby naše dieťatko netrpelo v kolektíve. Veď jeho organizmus je ťažko skúšaný bacilmi a inými neduhmi, s ktorými bojuje.

Aj Úrad verejného zdravotníctva SR prízvukuje rodičom, no aj učiteľom, že choré dieťa do škôlky jednoducho nepatrí.

"V predškolskom zariadení môže byť umiestnené dieťa, ktoré neprejavuje príznaky prenosného ochorenia a nemá nariadené karanténne opatrenie.

Tieto skutočnosti potvrdzuje vo vyhlásení nie staršom ako jeden deň zákonný zástupca dieťaťa a predkladá ho pred prvým vstupom dieťaťa do predškolského zariadenia a po neprítomnosti dieťaťa v predškolskom zariadení dlhšej ako päť dní," ozrejmila Katarína Slotová z banskobystrického RÚVZ.

KAŠĽOM TO LEN ZAČÍNA...

Každý rodič pozná svoje dieťa. Ak ho len niečo zaškriabe v hrdle a odkašle si, nemusí to byť príznak choroby. Je preto potrebné ho dlhšie sledovať, ak sa kašľanie stupňuje, je načase spozornieť.

Napríklad štekavý môže signalizovať vážny zdravotný problém, ktorý nesie názov laryngitída. Aké ďalšie poznáme?

  1. vlhký, hrubý kašeľ - býva súčasťou prechladnutia, ak však toto trvá dlhšie, treba pátrať po komplikáciách. Medzi takéto komplikácie patrí napríklad zápal prínosových dutín či zápal pľúc. V typických prípadoch sa po niekoľkých dňoch prechladnutia zvýšia či nanovo objavia teploty a zhorší sa celkový stav pacienta. Narozdiel od prechladnutia si tieto komplikácie vyžadujú antibiotickú liečbu.
  2. suchý kašeľ v noci - niekedy je jediným príznakom astmy. Vyskytuje sa najmä v noci a okrem toho ho spúšťa často cvičenie, alergia, prechladnutie či studený vzduch.
  3. slabý, vyčerpaný kašeľ - spolu s vysokou horúčkou, bolesťami svalov a kĺbov býva príznakom chrípky. V liečbe sa snažíme uľaviť od príznakov ochorenia, pretože chrípka je vírus a teda antibiotiká sú zbytočné.
  4. piskľavý, chrapľavý kašeľ - niekedy sa u dieťaťa objaví po prechladnutí kašeľ piskľavého charakteru. Popri tom sa objavia aj ťažkosti s dýchaním a nepokoj dieťatka - v takom prípade je potrebné ihneď volať lekára, nakoľko môže ísť o bronchiolitídu.
  5. čierny kašeľ - ak dieťa trpí prechladnutím dlhšie ako týždeň a objavia sa záchvaty kašľa - aj 20 zakašľaní na jeden nádych, môže ísť aj o čierny kašeľ. Medzi záchvatmi má dieťa problém s nadýchnutím sa a počas nádychu vydáva čudný dávivý zvuk. Pri takomto kašli môže zvracať. Očkovanie proti čiernemu kašľu je súčasťou povinného očkovania, môže však postihnúť deti, ktoré ešte neobdržali všetky dávky vakcíny. U detí mladších ako 6 mesiacov je navyše niekedy problém s diagnózou, keďže nevydávajú typický dávivý zvuk. Ich kašeľ však býva zakončený vracaním, niekedy krátkou zástavou dychu a zmodraním pier pre nedostatok kyslíka.
  6. Kašeľ je práve jedným z najhlavnejších symptómov, ktoré naznačujú, že choroba je na spadnutie. Ktoré ďalšie k nim patria?

    • výtok z nosa
    • červené oči
    • zvýšená teplota

    Ešte v začiatkoch ochorenia môžeme dieťa doma liečiť vitamínmi, stravou, čajmi, dostatočným oddychom a spánkom. Týmto spôsobom podstatne skrátime dobu rekonvalescencie a dieťa sa bude môcť skôr vrátiť medzi kamarátov. Čím dlhšie ho necháme choré, tým zložitejšia a dlhšia bude následná liečba, ktorá už zrejme bez liekov ani nebude možná.

    CHOROBY PATRIA K ŽIVOTU, ALE!

    Do škôlky či školy rozhodne choré deti nepatria, a ak učiteľ zistí u dieťaťa podozrenie na ochorenie v priebehu dňa, mal by byť zákonný zástupca dieťaťa okamžite o tejto skutočnosti informovaný a povinný dieťa zo zariadenia bezodkladne prevziať. Ak dieťa neostane v domácom ošetrení, môže byť do zariadenia opäť prijaté len na základe vyjadrenia lekára, že dieťa môže navštevovať kolektívne zariadenie.

    "Najviac sa na chorobnosť sťažujú rodičia trojročných detí, ktoré začali navštevovať kolektívne zariadenie. Dieťa totiž v predškolskom veku ešte nemá vybudovaný v plnom rozsahu imunitný systém, jeho obranyschopnosť sa stále buduje. Bežné detské choroby patria k životu a do istej miery pomáhajú budovať a posilňovať zložitý mechanizmus imunitného systému," priblížila Slotová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva.

    Ako ďalej dodala, dieťaťu, ktorého imunitný systém je zdravý a silný, chýba už len aby bol vycvičený, aby možnú nákazu zvládlo bez vážnych príznakov. Imunitná obrana sa postupne vybuduje, zdokonalí a chorobnosť postupne klesne u detí, ktoré nemajú imunitnú poruchu. Za prirodzenú chorobnosť pre mladšie deti v období do piatich rokov sa považuje šesť až osem prípadov infekcií dýchacích ciest za rok s normálnym, nie dramatickým priebehom.

    Avšak, ruku na srdce, často je tých detských chorôb v roku oveľa viac, za čo často môže naša vlastná nedbanlivosť a bezohľadnosť. Vstúpme si do svedomia a viac berme ohľad na zdravie vlastných detí a ostatných drobcov, ktorých telíčka sú také krehké a skutočne nevieme, kedy a akým silným, či ťažkým spôsobom môže s nimi choroba zamávať. Zdroj: internet

zdravotné okienko


                                  Choré dieťa do kolektívu nepatrí.

V žiadnom prípade nedávajte do kolektívu dieťa, u ktorého ste večer namerali čo i len zvýšenú teplotu. A to ani vtedy, ak ráno teplotu nemá. Popoludní, či večer ju môže mať znovu. Taktiež má ostať doma, keď predošlý deň malo viac ako dve riedke stolice, či zvracalo. Býva to takmer vždy predzvesť ochorenia a vtedy je dieťa najviac infekčné.

Chápeme, že to niekedy nieje také jednoduché, ale prosíme vás, aj v záujme vášho dieťaťa.

Nenoste nám dieťa, ktoré má teplotu, kašle, je zahlienené, má hnačku zapálené oči,alebo iné zdravotné problémy.

Ochránime od choroby deti, ktoré sú momentálne zdravé a samozrejme tým spoločne predídeme zvýšenej chorobnosti našich detí.

Ak dieťa prejavuje známky choroby, má učiteľka v záujme predchádzania šírenia choroby oprávnenie podozrivé dieťa do kolektívu neprevziať. V prípade, že spozoruje učiteľka u dieťaťa známky choroby počas pobytu v MŠ upozorní na to rodiča pri odovzdávaní dieťaťa, v naliehavých prípadoch okamžite telefonicky. Rodič je povinný, čo najskôr si pre svoje dieťa prísť a do materskej školy ho znovu priniesť až keď je úplne vyliečené.

                                              Žiadame Vás, aby ste toto nariadenie rešpektovali a dodržiavali. Ďakujeme.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky